Category Archives: Perundangan

[Edisi BERSIH 2.0] Perlembagaan Persekutuan: Pagar Makan Padi VS Ambiga Makan Padi

Don’t hate the player, but hate the game. Itu madah yang rasanya sesuai untuk aku gunakan dalam entry ini. Banyak makna boleh ditakrif dalam madah ini, dan dalam entry kali ini aku mahu baca pembaca kepada Perlembagaan PersekutuanFederal Constution (FC) – yang menjadi undang-undang tertinggi negara Malaysia.

Secara ringkas FC adalah perlembagaan Malaysia yang dibentuk dari perlembagaan Britian atau lebih dikenali sebagai Lord Reid. FC menjadi perlembagaan Malaysia yang diiktiraf British sebagai satu perlembagaan untuk bekas tanah jajahan mereka yang mahukan kemerdekaan. Perbezaan antara FC Malaysia dan FC Britain adalah agama Islam menjadi agama rasmi dan Sultan/Raja/YDPA adalah ketua agama Islam.

Siapa Ambiga?

Aku pun tak kenal dia. Aku kenal Ambiga ni apabila terbaca headline Utusan Malaysia beberapa minggu yang lepas. Ambiga adalah seorang Peguam yang mempercayai dan memperjuangkan Hak Asasi Manusia. Bila sebut Hak Asasi Manusia ini aku menjadi agak anti sedikit, bukannya aku anti perjuangan tersebut, tetapi kadang-kadang terdapat perjuangan mereka ini melepasi batas agama. Dalam kes ini, Ambiga pernah menjadi peguam Lina Joy yang mengaku murtad dan mahu membuang status agama Islam dari dalam kad pengenalannya. Malah Ambiga menjadi salah seorang penyokong IFC (Inter Faith Comission) yang memang ditentang aku malah seluruh orang Islam marah dengan wujudnya badan ini. Tetapi anda jangan lupa bahawa IFC juga disokong oleh Sister In Islam dimana antara ahli-ahlinya adalah nama-nama besar di negara ini.

Adakah aku marah?, Ya, aku marah dengan orang seperti itu. Tapi apa yang aku boleh buat?, Ambiga buat perkara tersebut sebab dia faham undang-undang, dia faham FC dan dia menggunakannya FC sebagai wadah bagi dia untuk mendapatkan hak – hak asasi manusia yang terkandung dalam FC itu sendiri. Itu kelompongan FC untuk manjadi perisai agama Islam walaupun Agama Islam itu agama rasmi negara ini.

Ambiga dan BERSIH 2.0

Pada permulaan BERSIH diadakan, BERSIH dianjurkan oleh PAS bagi menuntut keadilan dan ketelusan pilihanraya dari SPR. Selepas perhimpunan BERSIH 1.0 selesai, PAS “menyerahkan” BERSIH badan NGO yang dikenali  “Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adila.k.a BERSIH agar dapat menguruskan BERSIH dengan lebih berkesan. Dalam BERSIH 2.0, NGO ini menganjurkan perhimpunan dan secara sepakat telah melantik Ambiga sebagai Ketua dan Muhammad Sabu (Timbalan Presiden PAS) sebagai Penolongnya dan kebanyakan ahlijawatankuasanya terdiri orang-orang politik dan juga NGO. Pakatan Rakyat tidak ketinggalan menjadi salah satu penyokong NGO ini.

Dalam Bahagian II (Kebebasaan Asasi) Perkara 10 (Kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan), menyatakan hak untuk berhimpun secara aman dan hak asasi manusia telah digunakan pakai bagi menganjurkan perhimpunan BERSIH 2.0. Sekali lagi Ambiga diberi peluang untuk menggunakan ilmunya bagi menuntut hak rakyat melalui FC tersebut. Kekuatan FC ini menjadi perisai rakyat untuk menuntut hak mereka. Ya, kali ini aku menyokongnya kerana BERSIH 2.0 menuntut hak aku sebagai pemilih.

Kelompongan dan Kekuatan FC

Dua situasi yang berbeza pada pendirian aku juga yang berbeza, tetapi berpunca pada sumber yang sama iaitu FC. FC yang kita gunapakai boleh menjadi perisai dan juga senjata berbahaya menentang kita. Suka atau tidak itulah hakikatnya bagaikan peribahasa “harapkan pagar, makan makan padi“. Itulah sebabnya pada permulaan tulisan ini aku menyatakan “Don’t hate the player, but hate the game” kerana “player” adalah kita = rakyat, manakala “game” itu adalah FC yang dijulang. Kepada penyokong BN anda perlu muhasabah diri sendiri dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan yang merapu dan akhirnya terpalit pada hidung sendiri. Mereka yang menjulang FC, mereka juga marahkan IFC, mereka juga menentang BERSIH, tetapi mereka mengaku sebagai rakyat Malaysia dengan melaungkan rukun negara “Keluhuran Perlembagaan, Kedaulatan Undang-undang” tetapi dalam masa yang sama mereka merogol FC itu sendiri. Jangan marahkan Ambiga, PAS, PKR, penyokong BERSIH atau sesiapa sahaja yang berbeza pendapat dengan anda, tetapi marahkan undang-undang yang anda julang sekarang ini.

Jelas di sini, hukum FC tak boleh dipakai lagi. Jika mahukan perubahan yang adil dan saksama perlu kembali kepada Al-Quran dan Sunnah. Memang susah nak meng”Islam”kan FC, tetapi tak susah untuk mengajar orang tentang Islam. Tetapi semua boleh diubah, hanya Al-Quran sahaja yang tak dapat diubah kerana Al-Quran sesuai sepanjang zaman, bukan Al-Quran mengikut zaman, tetapi zaman mengikut Al-Quran.

Pesanan untuk orang UMNO dan penyokongnya, cuba sedarkan diri anda, apa yang anda perjuangkan dalam UMNO untuk menaikkan Al-Quran sebagai FC?

Panas Bontot: Relaku Pujuk

Kes Liwat Saifool Bukhari,
Semalam banyak cerita,
Cerita yang disangka benar jadi keliru,
Tak tahu mana yang benar,
Sekejap rela, sekejap lagi tak rela,

Kalau rela, kes patut gugur,
Kalau tak rela kenapa kes ini kes rela,
Seksyen 337b (Suntut dengan rela hati)
Seksyen 337c (Suntut dengan tak rela hati)
Jadi kes ini sepatutnya kes Seksyen 337c bukan 337b
Habis kenapa tak gugur kes?
oooo… ini mahkamah 1 Malaysia, Malaysia Boleh!

Tapi pelik,
Kalau tak rela, kenapa sempat letak pelincir?
Pelincir kasi senang jolok bontot,
Ini pelik tapi benar,
Tak rela, tapi mahu,
Jadi kes ini kes paksarela,
ooo… kes paksarela tak ada peruntukan undang-undang,
Hahaha..

24-06-08 : Jumpa Najib di rumahnya untuk mengadu kena liwat
25-06-08 : Jumpa ASP Rodwan kat hotel juga mengadu kena liwat
26-06-08 : Kata diliwat oleh Anwar
27-06-08 : Tak berak, mandi junub tapi tak cuci bontot, Solat Jumaat tak sah
28-06-08 : Tak berak, jumpa doktor kemudian buat laporan polis

Saifool jumpa Najib sebelum jumpa Doktor,
Selepas jumpa Najib, Saifool jumpa Rodwan,
Selepas jumpa Rodwan, Saifool buat laporan kata diliwat,
Chup!.. sepatutnya Najib dan Rodwan tahu Saifool akan diliwat Anwar,
Jadi kenapa tak tangkap masa tengah buat,
Tangkap gambar Anwar tengah jolok bontot Saifool,
Gambar sahih yang tak boleh dinafikan,
Bawa sekali TV3, ambil live action,
Atau ini hanya konspirasi sahaja,
Saifool lu jawab la.

Kata Dr. Osman, “introduction of plastic into the anus“,
Ahaaa!… Saifool jolok plastik kat bontot dia sendiri,
Saifool kata itu bohong.

3 Doktor HKL kata, “no conclusive clinical finding of anus penetration“,
Maknanya tiada pelincir,
Saifool diam,
Orang tua-tua cakap diam tanda setuju,
Pening sungguh kes ni,
Sambung kemudian lah.

Hmmm…. lupa nak scan laporan 3 Doktor HKL,
Mungkin entry lepas aku masukkan.

Wang Eh….

Terbaca artikel Ust. Nik Abduh mengenai royalti minyak negeri Kelantan. Memang hebat tulisannya, puas aku baca. Apa Mustapa Mohamed nak jawab?… aku rasa tak terjawab dia. Di bawah ni ada sebahagian tulisan beliau:

Malaysia hanya wujud 50 tahun lepas sedang Kelantan, Terengganu, Sabah, Serawak dan semuanya telah wujud ribuan tahun dulu dalam untaian dan rantaian pemerintahan, rakyat dan kehidupannya yang bebas dan merdeka sejak dulu.

Mengapa mereka yang bertakhta di arasy Putra Jaya begitu berminat sekali untuk kembali lagi kepada stail Mat Saleh barat yang menjajah kita ratusan tahun lepas? Mengapa kembali memberi nafas kepada bangkai jahiliyah yang telah kita sama – sama kambus?

Teruskan membaca….. (klik di sini).

Jangan Politikkan Kalimah ALLAH

Bermula bulan Mei 2008, isu penggunaan kalimah Allah dalam majalah The Herald dari pihak The Catholic Weekly menyebabkan ramai yang tersinggung dengan isu ini. Maka Kementerian Dalam Negeri (KDN) memfailkan larangan penggunaan kalimah Allah di Mahkamah Tinggi ke atas pihak Herald The Catholic Weekly.

Apa yang berlaku? Pada 30 Disember 2009, Hakim Lau Bee Lan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah mengenepikan larangan tersebut dan membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh agama lain.

Apa pandangan aku? Ya, secara jujurnya aku melihat ini sebagai satu ancaman kepada Islam. Penggunaan nama Allah dalam agama lain akan mengelirukan umat Islam di negara ini. Terlintas dalam fikiran aku, apa pandangan sarjana Islam? Adakah pandangan aku ini sama atau berbeza dengan pandangan dan ilmu mereka?

Secara mudahnya aku membuat sedikit kajian berdasarkan isu ini;

(1)
Secara dasarnya keputusan Mahkamah Tinggi bukanlah satu keputusan yang muktamad kerana KDN boleh buat rayuan di Mahkamah Rayuan dan boleh mambawa isu ini ke Mahkamah Persekutuan. Manakala hakim yang terlibat mungkin tiada masalah kerana isu ‘bias’ dan emosi tidak timbul jika mengambil hakim bukan Islam. Akan tetapi sensitiviti umat Islam perlu di ambil kira dalam satu-satu keputusan agar tidak membawa masalah kelak.

(2)
Panggunaan nama Allah bukanlah hak eksekutif umat Islam sahaja. Ia boleh digunakan oleh penganut agama lain dengan bertanggungjawab dan tidak bertujuan untuk mempersendakan dan mempermainkan kalimah tersebut demi kepentingan misi-misi merosakkan aqidah umat Islam.

(3)
Jikalau mahu dikuatkuasakan penggunaan kalimah Allah khas untuk umat Islam, kerajaan perlu bertindak untuk memaktubkannya di dalam Perlembagaan Persekutuan kerana ini berada di bawah kuasa mereka. Rasanya tak perlu untuk mempolitikkan kalimah ini kerana kelihatan seperti mempermainkan kalimah tersebut.

(4)
Sejak zaman Rasulullah S.A.W lagi, penggunaan kalimah Allah oleh agama lain adalah tidak salah kerana ini secara tidak langsung membawa Islam (secara kebiasaannya berkaitan rapat dengan kalimah Allah) kepada satu tahap yang tinggi. Tetapi hendaklah dipantau oleh pihak bertanggungjawab agar ia tidak dipermainkan.

(5)
Jikalau keputusan ini tidak dapat di ubah, kita sebagai umat Islam di Malaysia akan teruskan usaha untuk mendapatkan “hak” tersebut. Selain itu bagi umat Islam, penggunaan kalimah Allah perlulah bersama Subhanahu Wa Ta’ala atau S.W.T bagi menguatkan lagi bahawa kalimah Allah itu adalah kalimah untuk agama Islam.

(6)
Kebanyakan sarjana Islam membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh agama lain kerana banyak perkara. Sebagai contoh, kitab Injil adalah kitab suci dari Allah S.W.T untuk pengikut Nabi Isa A.S yang dikenali sebagai agama Kristian. Kepercayaan mereka kepada Allah S.W.T adalah wujud dan menjadi Tuhan sekelian alam adalah mengikut kitab Injil. Akan tetapi, penyelewengan “Trinity” oleh pihak gereja Kristian menyebabkan ini adalah sesat menurut ajaran Islam.

Walaupun begitu, Malaysia bukanlah seperti negara-negara Timur Tengah yang mana agama lain boleh menggunakan kalimah Allah untuk nama tuhan mereka tanpa sebarang sensitiviti kerana ia telah lama diaplikasi oleh masyarakat setempat. Ini berbeza dengan negara Malaysia kerana kalimah Allah telah digunakan oleh masyarakat Islam sejak dahulu lamanya tanpa sebarang persamaan kalimah di antara agama-agama lain di negara ini.

Yang jelas bahawa kalimah Allah ini tidak boleh di”1 Malaysia“kan oleh Hakim Lau Bee Lan. Sensitiviti umat Islam di Malaysia perlu dijaga kerana ini akan mendatangkan kemarahan mereka (termasuk aku). Jangan meletakkan kalimah Allah sama taraf dengan tuhan agama lain kerana dalam ayat di dalama Al-Quran telah menyebutkan perkara ini:

Katakanlah: Hai orang-orang kafir, aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Untukmulah agamamu, dan untukkulah agamaku

Surah Al-Kafirun (106): 1 – 6

Artikel pilihan berkaitan:

Mohamed Hanipa Maidin: Di Mana Silap dan Betulnya Hakim Lau Bee Lan?

Tun Mahathir: Kontroversi Kegunaan Kalimah “Allah”

Perak: Siapa Mat Jenin Dan Siapa Lebai Malang?

Satu persoalan yang bermain diminda aku. Adakah tarikh 13 Mei 2009 boleh menjadi sejarah di Perak?. Sementara menunggu keputusan Sultan Perak mengenai pembubaran DUN, UMNO mula membuat onar dan kecoh sekali lagi.

Apa yang aku nyatakan sebelum ini (lihat posting ini) mengenai strategi UMNO untuk melemaskan Pakatan Rakyat di Perak kini sedang diusahakan oleh kuncu-kuncu mereka. Tak habis di Mahkamah Tinggi, kini Mahkamah Rayuan jadi taruhan dan kemungkinan besar Mahkamah Persekutuan pula diambil kesempatan dek ketamakan kuasa UMNO di Perak.

Berbuih mulut kita berbicara tentang pembubaran DUN Perak, tapi sehingga 3 bulan dari tarikh Perak dirampas oleh UMNO, Perak dalam krisis yang tak berkesudahan. Tak tahu dimana penghujungnya. UMNO yang terlalu ambitious seperti Mat Jenin dan menyalahgunakan kuasa mereka merampas Perak dengan alasan mejoriti di Dewan DUN milik mereka, ditambah pula perkenan Sultan Perak untuk melantik Zambry jadi MB.

UMNO gembira bagai Lebai Malang dapat anak, disusukan, dibelai dan dijaga dengan rapi, tapi akhirnya dimandikan dengan air panas, maka menggelupur anak tersebut mati kelecuran. Kenapa jadi begitu?, jawapannya mudah, UMNO guna undang-undang rimba untuk takluk Perak. Mereka tak sedar bahawa undang-undang yang mereka agungkan sebelum ini telah memakan diri sedikit demi sedikit.

Kenapa tak mahu berlawan secara anak jantan wahai UMNO yang pengecut?

Kenapa tak mahu adakan pilihanraya di Perak. Biar rakyat tentukan siapa yang berhak memerintah. Jikalau UMNO yakin bahawa rakyat kini menyebelahi mereka, jadi apa nak ditakutkan. Bukankah Najib Tun Razak sendiri yang kata:

Kini rakyat sudah kembali kepada UMNO“,

Rakyat Perak perlu bertenang, UMNO akan selesaikan masalah ini“,

UMNO akan mendamaikan Perak“,

1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan

Takkan dah lupa kot wahai UMNO. PM anda sendiri yang statement membunuh diri ini. Aku secara terus terang akan cakap dan tuduh secara nyata bahawa UMNO  – “Cakap Tak Serupa Bikin!!!”. Tapi kalau UMNO yakin dengan ayat-ayat diatas, maka tidak menjadi masalah untuk pilihanraya. Kecualilah jikalau orang UMNO sendiri tahu bahawa ayat-ayat diatas sekadar retorik untuk menyeronokkan diri sendiri – syok sendiri.

Kalau orang UMNO tak mahu dilabelkan sebagai pengecut diabad ke-21 ini, maka berani diri, biar rakyat tentukan dalam Pilihanraya Umum Negeri Perak. Baru betul. Jangan jadikan Perak papan catur UMNO. Kerana yang pasti, kekecohan dan krisis di Perak selama ini jelas-jelas berpunca daripada UMNO.

UMNOlah punca kekecohan Malaysia selama ini, punca rasuah meningkat, punca akhlak remaja yang teruk, punca birokrasi, punca kemiskinan, punca perpecahan kaum, punca murtad, punca alim ulama’ diketepikan, punca hukum hakam Islam dipermainkan, punca anak luar nikah bertambah, punca Nurin mati dan Sharlinie hilang, punca salah guna kuasa, punca gengterisma, punca kemerosotan ekonomi, segala-galanya berpunca dari UMNO dan BN.

Masih nak berdalih lagi? Tepuk dada, tanya iman…

Perak: Apa Rancangan UMNO Selepas Ini?

Mari kaji sedikit. Otak UMNO mudah untuk dikaji sebab acuan mereka sama selama 51 tahun kemerdekaan Malaysia.  Tetap tak berubah. Apa yang mereka fikirkan selepas keputusan Mahkamah Tinggi menyebelahi Ir Nizar sebagai MB Perak yang sah.

Banyak yang mereka rancangkan untuk mengambil alih semula Perak dari genggaman Pakatan Rakyat. Dengan kelebihan hanya satu kerusi di DUN menyebabkan mereka gah bagai nak rak merampas Kerajaan Negeri dari Pakatan Rakyat. Maka melalaklah UMNO Perak berangan bahawa rakyat Perak mahukan mereka. Bila dicabar untuk Pilihanraya Umum Negeri bagi mengetahui apa benarkah rakyat Perak mahukan BN, mereka memberi alasan – pembaziran wang rakyat.

Pakatan Rakyat terpaksa akur dalam keterpaksaan. Walhal dari segi undang-undang, Ir Nizar masih lagi MB Perak yang sah dipilih rakyat. Tapi UMNO guna undang-undang rimba, diketua Najib Tun Razak sebagai bapa Gorila dalam cerita Tarzan. Maka huru-haralah Perak sehingga kini, masih tiada jalan penyelesaiannya. Semua berpunca pada UMNO yang gila kuasa.

Apa rancangan UMNO selepas ini? Banyak strategi boleh digunakan oleh UMNO untuk dapatkan semula Perak, antaranya:

Strategi 1:
UMNO boleh membawa kes ini ke peringkat Mahkamah Persekutuan agar keputusan ini dapat dikaji semula.

Strategi 2:
Zambry boleh membuat kes rayuan ke Mahkamah Rayuan agar menarik balik “keputusan serta-merta” oleh Mahkamah Tinggi. Cara ini menunjukkan walaupun MB Ir Nizar menang kes, tapi tak dapat bertugas sehingga kes Mahkamah Rayuan selesai. Selain itu juga, cara ini adalah untuk memberi masa kepada Strategi 1 untuk UMNO membawa kes ini ke Mahkamah Persekutuan.

Strategi 3:
Ganesan yang dipilih oleh BN sebagai Speaker DUN yang haram itu boleh membuat Sidang DUN untuk bersidang dan dengan kuasa yang dia ada, dia boleh mempengerusikan usul undi tidak percaya kepada MB Ir Nizar kerana mereka (BN) yakin dengan jumlah mejoritinya didalam dewan. Walaupun begitu, Sidang DUN mengambil masa lebih kurang 14 hari dari hari diputuskan untuk membuat Sidang DUN, itupun selepas mendapat perkenan Sultan Perak.

**fakta aku diatas mungkin ada kekeliruan atau salah, jika berlaku begitu harap ada yang membuat pembetulan

Walaupun terdapat 3 strategi yang boleh digunapakai oleh pihak UMNO dan BN, tetapi MASA tidak menyebelahi mereka kerana MB Ir Nizar boleh mengadap Sultan Perak secepat yang mungkin untuk mengusul pembubaran DUN. Dengan cara ini, apabila Sultan Perak memperkenannya, maka Pilihanraya Umum Negeri Perak akan diadakan untuk memilih pemimpin sebenar pilihan rakyat Perak.

Jika hal ini terjadi, UMNO dan BN akan gigit jari hingga putus kerana rekod “tanpa kalah” Pilihanraya Kecil di Semenanjung Malaysia adalah milik Pakatan Rakyat. Kebarangkalian untuk kekalahan besar UMNO dan BN kali ini memang besar dan itulah menjadi mimpi ngeri orang UMNO dan BN.

Harap-harap orang UMNO dan BN boleh tidur malam ni… haha