Category Archives: Otak de Lutut

Ludah Siswa Atau Ludah Najib?

Terkejut.

Mahasiswa telah tunjuk taring. Walaupun bukan majoriti mahasiswa di Malaysia ini, tetapi tindakan mereka perlu diambil perhatian. Najib Razak perlu takut. Bukan takutkan mahasiswa itu dengan “panglima perang” UMNO yang bersenjata air ludah, tetapi takutilah mahasiswa kerana mereka tidah lagi mudah dimomokkan lagi. Walaupun ada segelintir mereka mudah diper”bodoh”kan walau berpendidikan tinggi, dan itu tak semua, mana yang berani bertindak akan terus dengan agenda mereka.

Ada beberapa perkara yang aku ingin tekankan di sini, iaitu Hak Mahasiswa dan Kepimpinan Najib Razak.

Golongan ini adalah golongan yang mempunyai pemikiran kritis. Walaupun tak semua yang berfikiran kritis, tetapi semua mereka memupuk ilmu untuk digunakan masa depan. Berguna atau tidak ilmu yang mereka tuntut di IPT untuk masa depan – itu cerita lain. Penglibatan mereka untuk sesebuah negara amat-amat bernilai. Jatuhnya kerajaan Hosni Mubarak di Mesir adalah bermula di kampus oleh remaja yang bergelar Mahasiswa. Mereka koyak foto besar Hosni Mubarak sehingga berlaku revolusi dan menjatuhkan kerajaan.

Perkara ini boleh berlaku di Malaysia. Perbuatan menurunkan bendera wajah Najib Razak di PWTC bagaikan jatuhnya panji-panji perang di kubu sendiri. Satu perkara yang amat memalukan bagi seorang Perdana Menteri.

Malaysia ini negara timur yang penuh dengan sopan santun, budi bahasa dan tatatertib yang baik, tetapi jika dicuit, amuk jadinya. Mahasiswa sudah tak tahan diperbodohkan. Kerajaan mungkin boleh memperbodohkan rakyat dengan transformasi itu dan ini, tetapi mahasiswa bukan rakyat yang begitu. AUKU bukan lagi penghalang. Zaman Mahathir sudah nyanyuk. Tiba zaman Najib Razak – zaman bodoh.

Jangan marah aku jika perkataan “bodoh” menjadi darah daging kepimpinan kerajaan sekarang. Lihat sahaja kenyataan-kenyataan para menteri, timbalan menteri, pemimpin-pemimpin parti memerintah semua kenyataan yang kosong. Tiada makna. Malah yang paling teruk mereka tidak sedar bahawa mereka itu bodoh dan secara bersahaja memperbodohkan mahasiswa yang juga rakyat Malaysia secara sedar.

Apa yang diperjuangkan oleh mahasiswa ini adalah AUKU. Pada satu ketika dulu, kerajaan berhasrat memansuh AUKU, berita baik kepada mahasiswa untuk terlibat bebas dalam negara (bukan semata-mata penglibatan politik). Tiba-tiba AUKU tidak dimansuhkan, malah dipinda. Dipinda pula bukan untuk “melonggarkan”, tetapi “mengetatkan” rangnya. Ini semua tindakan kerajaan yang memperbodohkan mahasiswa. Mana boleh tahan…

Aku yakin bahawa mahasiswa masih menunjuk hormat kepada kerajaan. Tetapi perlu ingat bahawa mahasiswa juga perlu dihormati.

[Penulisan artikel dihantar kepada WordPress melalui BlackBerry Device]

Kahwin PAS dan UMNO?

Para pesorak UMNO dan pimpinannya nampaknya masih lagi berharap agar PAS dapat bersatu dengan UMNO. Selepas Mat Sabu naik menggantikan Nasarudin Mat Isa sebagai Naib Presiden PAS, impian UMNO untuk bergabung dengan PAS bagai mimpi siang hari. Mat Sabu bagaikan satu ‘bala’ jika ada dari pihak UMNO yang merisik PAS untuk disatukan.

Unity Government (Kerajaan Perpaduan) yang digemburkan oleh pesorak UMNO sebelum Muktamar PAS yang lepas hilang sekelip mata apabila perwakilan PAS seluruh Malaysia memilih muka lama yang dibenci UMNO naik takhta semula. Kalau dahulu dimomokkan bahawa TG Haji Hadi dan Nasarudin Mat Isa menjadi jambatan pihak UMNO untuk merisik PAS bergabung, tetapi selepas Mat Sabu naik, kini Hassan Ali pula menjadi manga.

Aku agak kurang faham kenapa Editor Kanan Utusan, Zaini Hassan, beriya-iya benar menaikkan Hassan Ali sebagai ‘penyelamat’ Melayu di Selangor dengan mendakwa bahawa Hassan Ali mampu untuk mengahwinkan PAS dengan UMNO, dengan alasan bahawa Selangor kini dibawah ‘kuasa’ DAP yang akan memusnahkan harapan Melayu di Selangor dan alasan kedua bahawa Hassan Ali mampu untuk menyatukan Melayu di Selangor. Wah!.. nama baru dari lidah UMNO untuk merosakkan dalaman PAS. Satu agenda strategik UMNO bagi merampas semula Selangor melalui pergolakan dalaman Pakatan Rakyat (PR) dan PAS.

Pada pendapat aku penganugerahan darjah kebesaran Datuk Paduka Mahkota Selangor oleh Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah kepada Hasan Ali adalah disebabkan oleh kerja Hassan Ali sebagai EXCO Kanan Selangor yang cemerlang. Hassan Ali bekerja untuk rakyat dan bukannya bekerja untuk parti semata-mata. Walaupun kadang-kadang ada ketikanya pendapat Hassan Ali itu berlawanan dengan pendapat pimpinan PR, tetapi ia tidak bermaksud Hassan Ali tidak bersama dengan PAS dan PR. Tidak perlulah Utusan mengambil peluang untuk menghuru-harakan ‘penganugerahan’ ini kononnya Sultan mahu Selangor ‘diselamatkan’ oleh ‘penguasaan’ DAP di Selangor.

Persoalan yang aku mahu rungkai tetapi susah untuk dirungkai ialah, adakah Selangor perlu diselamatkan?, siapa yang merosakkan Selangor?, apa bukti bahawa Selangor perlu diselamatkan?, adakah dengan penganugerahan Hassan Ali oleh Sultan membolehkan Hassan Ali menjadi ‘Superman’ di Selangor untuk menyelamatkan negeri itu?

Utusan sejak dari dahulu hingga kini biasa dengan berita ‘lucah’ dan cerita fitnah yang merosakkan kesatuan Melayu itu sendiri. Masakan seorang pemfitnah mahu dipercayai kata-katanya?

[Edisi BERSIH 2.0] Kesesakan Lalulintas: Salah Siapa?

Rata-rata berita perdana jam 8.00 malam menceritakan sisi hitam perhimpunan Bersih 2.0. Ramai yang telah menjawab soalan wartawan berkenaan situasi kesesakan lalulintas – kesemuanya menyalahkan perhimpunan Bersih 2.0 sebagai punca.

Jadi aku terfikir.

Apa yang menyebabkan lalulintas menjadi sesak?, Jawapan: Akibat sekatan Polis.

Siapa yang mengarahkan sekatan lalulintas ini?, Jawapan: Ketua Polis.

Kenapa sekatan lalulintas ini dilakukan?, Jawapan: Menghalang kebanjiran manusia ke perhimpunan.

Kenapa perlu dihalang?, Jawapan: Khuatir akan berlaku keganasan.

Keganasan jenis bagaimana?, Jawapan: ???

Secara rambang dan sebagai orang yang waras aku melihat punca bukan dari perhimpunan Bersih 2.0 tetapi berpunca dari tindakan Polis. Polis hanya menjalankan tugas – iaitu mendengar arahan kerajaan. Adakah itu tugas Polis? Bukankah Polis perlu mengawasi keamanan?.

Sekali lagi aku berfikir.

Penyebab utama kesesakan lalulintas bukan dibuat oleh pihak perhimpunan Bersih 2.0. Perhimpunan ini hanya berlaku dalam Kuala Lumpur – sekitar Stadium Merdeka, Puduraya, Masjid Jamek dan Masjid Negara. Manakala kesesakan lalulintas berlaku sekitar luar Kuala Lumpur – setiap jalan masuk ke Kuala Lumpur.

Jika Polis memberi keizinan perhimpunan dan menjaga keamanan perhimpunan ini, adakah kesesakan lalulintas ini berlaku?

Selain itu, aku melihat media sekali lagi menyembunyi fakta sebenar perhimpunan ini. Objektifnya adalah untuk menghantar memorandum kepada Yang Di-Pertuan Agong bagi menyatakan 8 tuntutan Pilihanraya yang telus dan adil kepada seluruh rakyat Malaysia. Perhimpunan dilakukan untuk menunjukkan bahawa rakyat bersatu dengan satu suara bagi mendapat Pilihanraya yang bersih!

Oleh itu apa salahnya perhimpunan ini diadakan?

Perhimpunan Bersih 2.0 tidak salah, yang salah adalah POLIS dan BN.

[Edisi BERSIH 2.0] Malaysia Punyai Paling Ramai Manusia Berusia Lebih 100 Tahun

Satu Lagi Rekod dunia yang Malaysia cipta tapi tidak di iktiraf oleh Guinness World Records posted by KedahLaNie Menggemparkan!!! Malaysia Miliki Rekod Dunia Paling Ramai Penduduk Tertua Di Dunia, Tapi Kenapa Kita Tak Pernah Tahu Pun???

Tetapi!! Tahukah anda Malaysia juga mempunyai ramai manusia yang masih hidup dan usianya melebihi 100 tahun?

Di Perak sahaja terdapat 1538 orang pengundi yang berumur melebihi 100 tahun dan yang menakjubkan kesemua mereka masih hidup dan boleh mengundi..

Manusia tertua yang masih hidup dan boleh mengundi di Perak itu ialah seorang yang berbangsa Cina iaitu Wong Seng yang telah dilahirkan pada tahu 1879 dan kini berusia 132 tahun jauh lebih tua dari manusia tertua yang disenaraikan oleh Wikipedia.

Begitu juga dengan lapan lagi manusia yang panjang usianya juga mengatasi iaitu Nazmi Binti Harun 131 tahun, Ng Khoa 126 tahun, Kong Kew Kee 126 tahun, Ng Ah Kow 125 tahun, Wong Yee 124 tahun, Itam Latihah Bin Mohd Ali 123 tahun, Mohammad bin Haji Mohd Noor 123 tahun, Wong Pin 123 tahun dan Murugai A/P Ramamoorthai berusia 122 tahun iaitu sama dengan usia manusia paling tua di dunia yang pernah direkodkan..

Korang tengoklah sendiri senarai 50 dari 1538 orang dibawah ni yang diambil dari Daftar Pemilih..

No_KP_Baru/ No KP Lama/ Nama/ Bangsa/ Tahun_Lahir/ Umur

790610740022 1448642 WONG SENG CINA 1879 132

800501030028 A0993271 NAZMI BINTI HARUN MELAYU 1880 131

850710740048 3498040 NG KHOA CINA 1885 126

850608740017 1453245 KONG KEW KEE CINA 1885 126

450826085273 0592818 NG AH KOW CINA 1886 125

870608740058 1392190 WONG YEE CINA 1887 124

881101080023 0336299 ITAM LATIH 1888 123

881112610069 2106517 MOHAMAD MELAYU 1888 123

881003740059 0439199 WONG PIN CINA 1888 123

890624713118 2110938 MURUGAI A/P RAMAMOORTHAI INDIA 1889 122

901102740113 0363429 HOW TOH YOON CINA 1890 121

910103740048 0387294 MOK SOON HOONG CINA 1891 120

910812740032 0914383 AH SEE CINA 1891 120

921012750017 2112135 DOORASAMY S/O PARASAMY INDIA 1892 119

921108740075 0439792 LIANG KWAY CINA 1892 119

931218740147 0596852 LEE KOOI CHIEW CINA 1893 118

931108080037 0357301 HAJI ABDUL MUTALIB MELAYU 1893 118

931116080010 2587063 HAJI HALIJAH BINTI ENDUT MELAYU 1893 118

930920740089 3841080 WONG AH SIEW CINA 1893 118

930104750019 2779357 SUPPIAH S/O SUPPIAH INDIA 1893 118

941124740073 0617600 POON SUM CHOON CINA 1894 117

940601740064 1413720 CHONG CHUI CINA 1894 117

940503740167 1042990 LEONG YAK CINA 1894 117

941231080015 4063070 YOK GUNONG ORANG ASLI 1894 117

951129740055 0608134 LEE AH NGEE CINA 1895 116

950720710019 7599200 ASA SINGH INDIA 1895 116

960913740088 1850228 SADRI B ALAM MELAYU 1896 115

961024740074 2077418 LOH YAN TAN CINA 1896 115

961122740078 0588769 LOH TAI HOI CINA 1896 115

960408740255 7603072 YONG CHAN CINA 1896 115

971123740159 0392250 LAI CHOONG YOOK CINA 1897 114

970811080049 3514775 GOVINDASAMY INDIA 1897 114

971231743699 1066220 HEE PENG FOOI CINA 1897 114

980605740076 1413246 WONG SAM NOOI CINA 1898 113

981121080256 0585983 LEE YOKE KWAI CINA 1898 113

980503740147 1042943 YON LOON CINA 1898 113

980531750019 1382853 A K RETHNAM CHETTEER INDIA 1898 113

980607750059 1449825 SINNATHAMBY S/O AVADAI INDIA 1898 113

981125740100 0623105 CHAN SOON CINA 1898 113

980410750573 7638932 K.SHAIK DAWOOD INDIA 1898 113

981017740031 0366169 NG AH TEE CINA 1898 113

991107740157 0326715 WONG SEN CHEANG CINA 1899 112

991203740069 2583162 TEOH KOK TONG CINA 1899 112

991202710052 0591839 LAU TEE CINA 1899 112

991231741990 8156595 NGAN SUAR @ NGAN OH SUAR CINA 1899 112

991120740020 0619180 THAM LEAN TAI CINA 1899 112

991126710148 0410514 LEE KWAI FONG CINA 1899 112

990615740079 1406250 YIP PENG CINA 1899 112

990509740083 1078174 CHANG KWONG CINA 1899 112

Yang peliknya tiada seorang pun dari mereka tersenarai dalam 100 manusia paling tua di dunia.. kenapa agaknya.. mungkin SPR boleh jelaskan..

Sumber: TukarTiub

[Edisi BERSIH 2.0] Hak Suara Yang Di Hina

Apa hak suara kita dalam sistem negara yang demokrasi ini? Banyak cara untuk menyuarakan hak kita sebagai rakyat negara ini, akan tetapi kebanyakan saluran semua telah tersumbat dengan karenah birokrasi dan double standard yang telah diamalkan oleh sistem kepimpinan negara ini.

Hak suara rakyat hanya didengari pada hari pilihanraya. Sistem pilihanraya negara ini menjadi satu bukti bahawa negara ini negara demokrasi. Tetapi sayangnya hak ini juga telah dicabul oleh pihak-pihak yang berkepentingan kuasa.

Terdapat banyak cerita dan bukti bahawa sistem pilihanraya negara ini yang dikawal oleh SPR telah longgar. SPR bukan lagi badan bebas untuk pilihanraya negara, tetapi telah menjadi badan pencacai kerajaan BN yang mahukan kuasa mereka terus kekal di takhta negara ini. Sebagai survival kuasa, wujudlah entiti misteri seperti pengundi hantu yang memainkan peranan yang paling besar untuk terus berkuasa. Terdapat kekhuatiran terhadap anggota Polis dan Tentera yang mempunyai dua kad pengenalan menjadi bukti kuat bahawa wujud pengundi hantu – undi kedua selepas undi pos.

Kebebasan bersuara juga disekat dari siaran media perdana, pihak yang berkuasa seperi BN menggunakan seluruh jentera media untuk berkempen – baik untuk kebaikan mereka dan memburukkan PR, manakala PR bagai berdiam diri malahan terus-terusan dibobrokkan kehinaan mereka oleh media ini. Tapi nasib kini telah menyebelahi PR kerana teknologi IT telah menjawab segala tohmahan yang zalim dari pihak BN yang hanya menganggap rakyat Malaysia ini bodoh bagai lembu dicucuk hidung.

Provokasi Bersih 2.0 semakin menarik, George Soros (Penyangak matawang dunia tahun 1997-1998) mula kembali dalam arena politik negara setelah sekian lama menyepi. Tuduhan pihak penganjur Bersih 2.0 menerima dana dari Soros untuk menampung perhimpunan ini memperlihatkan satu lagi lawak jenaka baghal ciptaan media pro-BN. Apa dana yang perlu ditanggung?, kos cetakan T-Shirt?, kos cetakan flyers?, kos penginapan hotel?, kos pengangkutan?, kos makanan?… Kebiasaan dana-dana ini hanyalah untuk perhimpunan anjuran BN sahaja, maklumlah nak kumpul manusia seperti pada Hari Sejuta Belia perlukan bas untuk mengangkut pelajar sekolah, pelajar universiti dan kolej, pelatih PLKN, pelatih Polis dan Tentera, orang kampung belia 4B dll, semuanya memerlukan kos dan kerahan (upah) barulah perhimpunan atau event anjuran BN dapat sambutan.

TV perdana semakin mengganas iklannya. Provokasi melampau iklan perhimpunan seperti ini dianggap akan mengundang padah bagai dilanda taufan Katrina – kematian, kehancuran, darurat dll. Hidangan TV diselangi dengan berita penangkapan kumpulah militan, bom koktel molotov, parang, pisau bersama-sama beberapa helai T-shirt kuning Bersih memperlihatkan agenda perhimpunan ini sangat kotor dan bahaya.

Dimana hak suara rakyat selain pilihanraya jika kebebasan seperti ini tidak diberi. Jika pilihanraya juga kotor, maka objektif perhimpunan ini adalah untuk membersihkannya. Tetapi sayang, pencacai BN hanya nampak keburukan yang mengikut emosi, tetapi objektif yang mengikut kepala otak tiada difikirkan. Matlamat untuk memperbodohkan rakyat melalui provokasi ini nampaknya hampir berjaya. Bila ditanya pihak yang menentang perhimpunan ini apakah objektif perhimpunan ini, jawapannya lebih teruk dari suara seekor baghal – mereka tak tahu apa yang mereka tak tahu.

Mungkin patut aku letakkan apa 8 tuntutan bersih 2.0 bagi memmartabatkan suara rakyat dalam Pilihanraya yang adil di Malaysia.

1. Bersihkan senarai undi

Senarai undi harus dibersihkan dengan segera untuk menyingkirkan ‘pengundi hantu’ seperti orang yang telah meninggal.

Pendaftaran pengundi automatik yang diselarikan dengan senarai Jabatan Pendaftaran Negara boleh menyelesaikan masalah pengundi hantu dalam jangka masa panjang.

2. Mereformasikan undi pos

SEMUA pengundi seharusnya dibenarkan untuk mengundi melalui undi pos atau mengundi lebih awal sekiranya seseorang individu itu tidak dapat berada di kawasan pengundian semasa hari mengundi.

Anggota polis dan tentera yang tidak bertugas harus mengundi seperti biasa pada hari mengundi.

Undi pos mesti dijalankan dengan telus! Agen parti politik harus dibenarkan untuk memantau proses undi pos.

3. Gunakan dakwat kekal

Penggunaan dakwat kekal boleh mengelakkan seseorang (atau pengundi hantu) daripada mengundi beberapa kali.

4. Masa kempen minima 21 hari

Masa yang lebih panjang diperlukan untuk calon menyebarkan maklumat, terutamanya di kawasan luar bandar dan pedalaman. Contohnya, pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini diberi masa kempen 10 hari sahaja.

Pada 1955, ketika era pemerintahan penjajah, pilihanraya mempunyai masa kempen sepanjang 42 hari. Manakala semasa Pilihanraya Umum ke-12 pada 2008, masa kempen 8 hari sahaja.

5. Akses media yang bebas dan adil

RTM dan Bernama adalah agensi media yang dibiayai oleh kerajaan. Mereka sepatutnya memberi liputan yang seimbang dan adil untuk semua parti yang bertanding.

Parti politik harus dibenarkan untuk membuat pengiklanan tanpa sebarang diskriminasi dan penapisan.

Ini adalah mengenai keadilan! Semua media perlu memberikan hak untuk semua parti membalas kepada tuduhan-tuduhan negatif terhadap mereka.

6. Kukuhkan institusi awam

Institusi awam dan kakitangan kerajaan harus tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang dan demokrasi. Institusi awam harus direformasikan supaya bertindak secara bebas, menegakkan undang-undang dan melindungi hak asasi manusia.

Contohnya:

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) hendaklah memastikan pilihanraya yang bebas dan adil.

Badan Kehakiman harus memelihara kebebasannya dan menegakkan kedaulatan undang-undang tanpa gentar atau memihak.

Peguam Negara perlu bertindak secara tidak berat sebelah dan mengutamakan kepentingan rakyat.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia harus bertindak dengan adil dan menghentikan pendakwaan selektif dan penyalahgunaan kuasa.

Polis Di Raja Malaysia perlu bertindak secara profesional dalam melaksanakan tugas dan menegakkan kedaulatan undang-undang.

7. Hentikan rasuah

Rasuah adalah kegiatan mencuri dari rakyat untuk kepentingan peribadi. Rasuah menyebabkan orang kaya bertambah kaya dan golongan miskin semakin miskin.

Pembelian undi harus dihentikan!

Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 mesti dikuatkuasakan.

8. Hentikan politik kotor

BERSIH 2.0 menuntut SEMUA parti politik untuk menghentikan politik kotor.

Satu soalan kepada penentang perhimpunan – Apakah yang salah dengan tuntutan ini?

[Edisi BERSIH 2.0] KeBERSIHan Itu Separuh Daripada Iman

Assalamu’alaikum

Taharah (kebersihan) menjadi tajuk utama dalam bab Feqah semasa aku sekolah dahulu. Malah dalam bab Feqah, kebersihan itu diutamakan dahulu sebelum beribadat. Tertib sebelum solat adalah mengambil wuduk, manakala tertib mengambil wuduk perlu bersih dari hadas besar dan kecil. Begitulah telitinya hal-hal kebersihan dalam memulakan ibadat.

Dalam sesebuah negara juga kebersihan menjadi tonggak kepada kemajuan. Ekonomi perlu bersih dari unsur rasuah, kronisme, ketirisan, pembaziran dan lain-lain untuk memantapkan keteguhannya. Sosial perlu bersih dari budaya luar, hiburan yang keterlaluan (hedonisme) tanpa batasan agar masalah sosial seperti hubungan seks luar nikah, zina, pelacuran, dadah, buli, buang bayi, mencuri dan lain-lain menjadi kurang atau lebih baik hilang terus dari pandangan kita. Begitu juga politik perlu bersih dari fitnah, sumpah seranah, buruk sangka, ketidakadilan, tamak dan macam-macam lagi perkara negatif akan menjadikan hidup kita sebagai hambaNya yang beriman kerana kebersihan itu separuh daripada iman.

Takut kepada kebersihan umpama takut dengan bayang-bayang sendiri kerana sifat bersih itu sendiri adalah fitrah manusia. Satu NGO yang menganjurkan BERSIH kepada sebuah badan ‘bebas’ di negara ini agar tidak berlaku lagi kekotoran telah disalah anggap oleh sebahagian masyarakat negara ini. Apa desakan NGO tersebut adalah untuk membaiki dan mencuci kekotoran yang ada. Baik kekotoran itu disedari atau belum disedari oleh badan bebas tersebut, maka bermulalah al-kisah suara sumbang yang memprovokasi niat baik NGO ini.

Apa yang perlu ditakutkan jika penganjuran BERSIH 2.0 lulus?. 500,000 manusia akan berkumpul di Kuala Lumpur untuk menunjukkan keyakinan mereka bahawa sistem SPR negara ini sememangnya kotor. 500,000 manusia bukanlah jumlah yang sikit, angkanya bukanlah realistik, angkanya hanyalah anggaran, apa yang perlu ditakutkan?

Persoalan yang lazim keluar dari kotak pemikiran aku adalah objektif perhimpunan. Provokasi anti-nasionalisme, komunisme, huru-hara, kacau-bilau, vandalisme dimainkan hampir setiap saat. Bagai sudah tiada berita utama dek ura-ura tarikh kekalutan pihak kerajaan – 9 Julai – ketakutannya bagaikan munculnya hantu Kak Limah balik rumah. Di Facebook, di Blog, di Twitter semua menceritakan provokasi yang sama, bersumberkan berita yang sama, surat khabar lama yang sama – Utusan Malaysia – 70% isinya adalah provokasi yang menjadi sumber ‘hukum’ utama pihak kerajaan mengeluarkan ‘fatwa’.

Bagi rakan-rakan ‘kerajaaan’ di Facebook, modal yang digunakan 100% modal yang sama seperti yang diceritakan dalam akhbar tersebut. Baik cerita moral Anwar Ibrahim, cerita moral Najib, cerita muktamar PAS, cerita hantu Kak Limah balik rumah semuanya sama. ‘C’ kata akhbar tersebut, maka ‘C’ lah cerita yang dibawah dalam Facebook. Pemikiran aku sejenak terfikir bahawa kolot sungguh rakan-rakan ini sehingga langsung tidak menghadam kandungan yang ditulis untuk di kaji. Semua diambil bulat-bulat. Tiada pemikiran diluar kotak. Semua bagai lembu yang dicucuk hidung, mengikut kata tanpa otak. Sayangnya otaknya yang normal telah dikeluarkan dan akhbar tersebut menggantinya. Akhbar tersebut adalah otaknya.

Bila ditanya pada mereka, “Apakah 8 tuntutan BERSIH 2.0 dari SPR?“. Jawapannya adalah “HARAM!” – ‘fatwa’ dari Hishamuddin. Jawapan lain “Huru-hara“, “Nabi tak ajar“, “Merosakkan harta benda“, “Buang masa“, “Traffic jam“. Semua jawapan baghal – baghal tiada otak.

Apa objektif BERSIH 2.0? Itulah persoalan yang patut kita tanya diri sendiri dan perlu kita kaji, bukan tuduhan melulu.