Category Archives: Mari Berniaga

Jawatan Kosong: Graduan Sengal?

Aku pun seorang graduan. Tapi aku harap aku tak sengal macam beberapa graduan yang pergi ke Karnival Kerjaya di PWTC baru-baru ni.

Jangan marah bila membaca tulisan ini. Tetapi berfikirlah secara matang sebagai seorang graduan yang menghabiskan masa untuk belajar mengadap buku dan pensyarah lebih kurang 3-4 tahun. Jangka masa yang agak lama.

Masalah dengan para graduan yang dikategorikan sebagai “Graduan Sengal” ini adalah kerana mereka ini terlalu MANJA dan selalu dianggap BAGUS. Semuanya berkaitan dengan permasalahan bila mencari kerja. Mereka terlalu memilih kerja. Akhirnya sendiri yang kecewa.

Karnival Kerjaya di PWTC ini adalah peluang bagi graduan yang baru dan yang lama untuk memenuhi jawatan kosong yang ditawarkan oleh beberapa organisasi yang turut serta dalam karnival ini. Peluang ini memang khas untuk membantu mereka bagi memenuhi kehendak industri dan juga memenuhi kehendak sendiri untuk bekerjaya. Tapi malangnya mereka (graduan) tak matang dan mahu dilayan seperti putera raja.

Dalam akhbar Metro dua hari sebelum ini, ada satu rencana mengenai kekecewaan para graduan yang pergi ke Karnival Kerjaya ini kerana dikelirukan oleh organisasi yang menawarkan kerja yang berpendapatan mencecah lima angka. Wah!.. maka terlompat gumbira para graduan yang sengal untuk bergelar orang kaya sedangkan pengalaman tiada. Tetapi bila mendapat tahu kerja sebenar yang ditawarkan oleh organisasi tersebut – selalunya kerjaya yang ditawarkan ialah bahagian Jualan (Sales) – maka terkedu dan kecewalah mereka.

Mereka lapor dalam akhbar bahawa mereka telah tertipu. Tapi pada aku organisasi tidak menipu, mereka hanya ‘memasarkan’ peluang tersebut. Organisasi mahu mencari orang yang sesuai dalam masa yang sesuai. Organisasi mahu orang yang kuat, tahan cabaran, rajin untuk bekerja dengan mereka. Sudah tentulah dalam keadaan ekonomi sekarang ini, organisasi dan syarikat mahukan kenaikan jualan dan mereka mencari wakil jualan yang benar-benar sesuai. Dan sesuai dengan kerja yang mencabar tersebut, segala insentif seperti komisyen yang tinggi akan pekerja rasai.

Mahu aku bertanya kepada para graduan. Selama anda belajar 3-4 tahun di universiti, pernahkah anda mematangkan fikiran anda?

Adakah dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu ini, organisasi dan syarikat mahu mengambil graduan yang sengal macam anda? Tak tahan cabaran dan terlalu memilih kerja.

Aku sebagai majikan sudah tentu akan memilih pekerja yang kuat, rajin, fleksibal, multitasking dan boleh membuat keputusan sendiri untuk kerja mereka. Lebih-lebih lagi dalam keadaan ekonomi sekarang ini, bahagian jualan (sales) menjadi misi utama bagi semua syarikat, tak kira yang kecil atau yang besar, tingkatkan jualan adalah misi utama bagi survival perniagaan mereka.

Oleh itu, bagi graduan yang tak suka dengan kerja jualan (sales), maka jangan berlagak anda layak untuk gaji 4-5 ribu sebulan jikalau anda tak tahan dengan cabaran. Gaji yang layak untuk graduan sengal sepatutnya tak lebih dari 900 sebulan kerana suasana kerja yang kondusif seperti kerja dalam aircond, ada meja sendiri, anda komputer sendiri, pakai tie dan baju tide-in, masuk kerja jam 9 pagi keluar jam 5 petang, dan kerja macam lembu – kerja ikut arahan tanpa kritis.

Jadi bagaimana? Jangan salahkan syarikat atau organisasi jikalau iklan kerja yang mereka tawarkan amat lumayan, tetapi mahu tanya graduan sengal ini – siapa nak bagi duit RM ribu-ribu jikalau hanya kerja setakat data entry sahaja. Adik aku yang tingkatan 3 pun boleh buat. haha.

Renung-renungkan dan selamat mencari kerja..

Restoran VS. Gerai VS. Masak Sendiri

Mana satu idaman kalbu?

Antara tiga pilihan diatas. Ditanya aku, maka jawapannya masak sendiri.

Tapi masa pula tiada.

Maka pilihan Restoran atau Gerai jadi pilihan.

Aku tak bawa apa-apa maksud dalam artikel ini. Cuma survival kian hari kian senja membuatkan aku tertanya-tanya mengenai survival orang yang bekerja.

Kalau dahulu restoran aku mempunyai ramai pengunjung. Hari makin hari, jualan meningkat sehingga tak terkejar tangan. Permintaan pelanggan, tempahan katering, kenduri-kendara bagai dunia ini seperti zaman Khalifah Umar Abdul Aziz dimana tiada yang miskin, semuanya kaya, semua mahu bersedeqah, semua mahu makan.

Tapi hari ini tidak. Makin hari pelanggan makin menghilang.

Ada yang kena buang kerja, balik semula ke kampung asal.

Ada yang bekerja, berjimat takut kosong ditengah bulan.

Ada yang menganggur, berpusu-pusu cari kerja.

Ada yang PATI, merayu-rayu suruh diambil bekerja. Gaji RM 10 sehari pun boleh.

Tapi aku tak boleh buat keputusan begitu. Restoran aku kini dalam proses “evolusi” perkhidmatan dan pengeluaran produk. Diluar sana gerai burger, gerai chow kuew teow, gerai yong tau fu, gerai pisang goreng, gerai nasi lemak panas, gerai air buah, gerai itu, gerai ini tumbuh bagaikan cendawan selepas tsunami gempa bumi 9 skala ricther.

Semua orang mahu duit lebih.

Tapi pelanggan ada sekangkang kera. Tak ramai.

Daripada seluruh penduduk ditempat aku tu, mungkin dalam 40% sahaja yang makan di luar. Yang lain masak sendiri atau berpuasa – tahan lapar dan dahaga.

Kedai jual sayur dan ikan jualan mereka meningkat, tetapi restoran jualan mereka menurun. Apa sebab? Jawapannya diatas.

Ini bukan dipanggil “Persaingan Sihat“, tetapi “Persaingan Demam cum Muntah Darah“. Haha.

Tapi yang kesiannya, bila ada seorang buka gerai nasi lemak disatu simpang, sehari dua lepas tu ada la pulak dua tiga orang pun buka juga gerai nasi lemak di simpang yang sama. Kesian “pelopor” perniagaan simpang tu…

Tapi paling kesian, cukup dua minggu berniaga, semua gerai nasi lemak simpang tersebut “lingkup” sebab modal tak dapat “cover“. Apa taknya, dah ada orang lain buka gerai nasi lemak, korang yang lain bukalah gerai air ke, donut ke, buah ke, ini tidak… dok tirulah perniagaan orang lain.

Moralnya, nak berniaga gerai pun kena ada ilmu. Jangan main hentam kromo aje. Tengok pasaran. Tengok kawasan. Buat sikit kajian, baru la untung berniaga.

Yang penting, jangan kacau perniagaan aku…. huhuhu

Hari Pekerja dan Sakit Pinggang

Cuti 3 hari sempena Hari Pekerja memang aku gunakan sebaik mungkin untuk aku berehat. Bukan apa, semenjak dua menjak ni sejak ekonomi aku merudum, aku terpaksa kerja keras. Hendak melawat blog pun dah tak sempat-sempat. Sudah la talian internet yang aku daftar di TM masih lagi kena hold sebab port penuh katanya. Masuk bulan ni, dah 2 bulan aku tunggu berita dari TM.

Ditambah lagi dengan sakit belakang dan pinggang yang membataskan kebebasan aku untuk memandu kereta membuatkan aku naik resah dek kewangan aku yang makin meruncing. Tapi aku berterima kasih pada kawan aku sebab perkenalkan aku produk Premium Beautiful – bahagian bengkung – untuk merawat sakit belakang dan pinggang aku. Alhamdulillah, lega rasanya bila dah pakai walaupun terasa agak ketat dibahagian perut. Tapi yang lebih penting kebuncitan perut aku dapat disorokkan dari pengetahuan orang ramai. Haha.

Politik semasa Malaysia aku hanya dengar sikit-sikit aje, kalau nak harapkan TV3 dan RTM rasa macam kena tipu hidup-hidup. Entah benar atau tidak, tak dapat dipastikan.

Hari-hari aku berdepan dengan karenah manusia dengan harga barang yang menentu, kemungkinan besar harga ayam akan naik. Nak kurang belanja, makan aje kangkung. Habis cerita.

Tapi aku harap cuti panjang ini berbaloi untuk aku berehat.

Pekerja Asing VS Pekerja Tempatan

Apa akan jadi jika tiada pekerja asing di negara kita? Anda sendiri boleh jawab.

Secara asasnya aku juga tak suka pekerja asing ni, tapi mahu tak mahu aku terpaksa akur bahawa rakyat tempatan susah nak bekerja. Maksud aku disini apabila kita bincang mengenai gaji dan sikap.

Aku sendiri memang menghadapi masalah seperti ni setiap hari. Gaji nak banyak, tapi kerja berkira. Disuruh buat itu, diungkit hal ini, dimarah sikit, terus merajuk. Kalau hasad dengki dan iri hati tu dah jemu aku tengok. Kerja sekejap nak bergaduh. Orang tu tak buat kerja, orang ni tak buat kerja.

Susah sebenarnya nak kawal pekerja tempatan jenis ni. Bersyukur kalau dapat yang jenis ‘sedar diri’. Yang tak ‘sedar diri’ tu memang ramai, merayu nak kerja, tapi bila dapat kerja lagak seperti bos.

Kalau prinsip nak guna pekerja tempatan dalam bisnes, satu risiko yang perlu kita ambil ialah ‘turnover‘ yang tinggi. Mereka mungkin hanya bekerja dengan kita tak lama, paling lama setahun, peling sekejap hari masuk kerja, esok berhenti. Kos latihan jadi beban setiap kali nak rekrut pekerja baru. Itulah masalahnya dengan pekerja tempatan.

Lain sedikit ceritanya dengan pekerja asing, selama aku menjadi majikan, ‘turnover‘ aku mula menurun, senang nak ajar mereka sebab mereka ni ‘sedar diri’. Cuma mungkin masalah komunikasi agak sedikit susah, tapi lebih susah nak berkomunikasi dengan orang sendiri kalau dah bebal.

Mungkin hasrat kerjaan untuk menutup pendataran pekerja asing di negara ini ada baiknya bagi mengurangkan kebanjiran sanak saudara mereka, tetapi industri Malaysia masih memerlukan pekerja asing untuk terus berniaga. Kalau nak harapkan pekerja tempatan yang ramai tetapi seperti buih-buih ombak dipantai, nampak banyak tetapi tak terus jadi buih, semua meletup hilang bersama air laut.

Usahawan Sombong

Jangan salah faham dengan tajuk diatas. Tapi ia memang merujuk kepada sesetengah orang yang menganggap mereka sudah cukup ilmu di dada. Padahal mereka masih lagi melutut pada not hijau, merah dan biru dan terkial-kial untuk memenuhi kehidupan seharian. Apa bezanya usahawan yang dicipta dengan usahawan yang lahir semulajadi dalam diri. Kedua-duanya juga dipanggil usahawan. Dan kedua-duanya juga tidak tahu masa depan mereka itu berjaya atau tidak. Sama sahaja. Tak ada bezanya. Sama-sama berusaha untuk kejayaan.

Bukan semua usahawan itu bijak mengatur perniagaan. Disebabkan usaha dan pembelajaran yang berterusan menjadikan mereka hebat. Tapi ada juga yang bongkak dan sombong untuk tidak belajar dan diajar. Mereka mempertikaikan orang yang mengajar, mereka mempertikaikan usaha orang yang mengajar, mereka mempertikaikan orang yang mahu menolong mereka ke arah yang lebih baik dengan membandingkan dengan usahawan yang ternama tetapi rendah taraf pendidikannya.

Jangan samakan diri kita dengan Syed Mokhtar Al-Bukhari, Bill Gates, Boon Siew. Mereka berjaya dengan pembelajaran pengalaman hidup yang berterusan yang menjadikan mereka berjaya. Mereka pernah hidup susah, hidup merana dalam gundah gulana. Tapi adakah kita lihat akan kesusahan itu?. Janganlah jadikan mereka sebagai alasan untuk tidak menerima ilmu dari orang lain. Ya!, kita tahu bahawa mereka ini tidak belajar tinggi tetapi berjaya. Tetapi ia bukan lesen untuk seorang bakal usahawan meletakkan diri kita pada tempat mereka. Dan tak salah jika aku katakan bahawa mereka juga belajar dalam erti kata secara tak formal dari orang sekeliling dan juga orang perseorangan. Kita tak tahu kemampuan diri mereka semasa mereka sedang membina kejayaan mereka, adakah kemampuan kita setara dengan mereka?. Persoalannya, adakah kita sanggup bersusah payah seperti mereka berusaha untuk membina empayar perniagaan mereka ke tahap ini.

Sifat besar diri dalam menerima ilmu tidak membawa kemana. Nanti hanya menjadi bahan ketawa orang lain. Dah la bodoh, sombong pulak tu. Anggap diri bagus, tapi kenapa masih berada di sini, bersama-sama kami yang dikatakan “bodoh” untuk dicelup dalam bidang keusahawanan ini. Kalau sudah hebat, kenapa masih lagi merayu-rayu untuk dapat kontrak sana sini. Kalau sudah banyak ilmunya, kenapa masih belajar dengan kami yang kononnya tak ada syarat untuk jadi usahawan ini?. Fikirkan lah! 

Jimat Atau Senang Kaya? – Bahagian 2

Merujuk pada entry aku yang terdahulu mengenai kempen Jimat dan Senang Kira oleh Kementerian Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna, memang terdapat pro dan kontra kepada pengguna dan juga peniaga itu sendiri. Tapi, bila dikaji semula tentang kempen ini dalam entry aku terdahulu (disini), ternyata banyak pro kepada peniaga. Sini aku nak bawa apa yang telah dibuat oleh Sabasun (sebuah hypermarket Melayu Islam yang berjaya di Terengganu) yang mengubah sedikit method Jimat dan Senang Kira ini kepada pro pelanggan.

ini adalah catatan daripada owner Sabasun Hyperuncit dalam komen amber.. so amber fikir ntuk membawanya ke hadapan supaya lebih ramai blogger dapat membaca dan memahaminya. disamping promosi tidak langsung oleh amber.

================================================

Oleh: SALMI BIN IBRAHIM

Assalamualaikum WBT,

Terlebih dahulu pihak kami di SABASUN mengucapkan ribuan terima kasih di atas keperihatinan saudara dan saudari di dalam isu tersebut. Di sini juga pihak kami memohon maaf di atas kelewatan di dalam mengambil tindakan di dalam menangani isu tersebut. Sebenarnya, terdapat dua perkara yang melewatkan kami.

Pertama ialah kaedah “jimat & senang kira” yang kami kaji kembali untuk keadilan di pihak pelanggan. Oleh itu kami memperkenalkan sistem senang kira yang agak barlainan. Sistem tersebut adalah seperti berikut:

Di antara 1 sen hingga 4 sen akan dibundarkan kepada 0 sen.
Contoh: Sekiranya Jumlah pembelian RM 25.04, Pelanggan hanya perlu membayar RM 25.00.

Manakala di antara 6 sen hingga 9 sen akan dibundarkan kepada 5 sen.
Contoh: Sekiranya jumlah pembelian RM 38.99, Pelanggan hanya perlu membayar RM 38.95 sahaja.

Dari itu, pelanggan sentiasa dipastikan mendapat diskaun di antara 1 hingga 4 sen di dalam setiap transaksi. Manakala pihak Sabasun pula InsyaAllah, tidak terhutang apa-apa dengan pelanggan dalam setiap transaksi.

Kedua, sistem komputer dan perisian kami sedang dalam proses pengaturcaraan kembali untuk menepati keperluan pengiraan yang diputuskan.

Walaubagaimanapun, sistem “jimat & senang kira” di premis kami akan beroperasi sepenuhnya pada 14hb April 2008. Di sini juga kami warga Sabasun ingin mengucapkan terima kasih yang tak terhingga di atas sokongan yang telah saudara saudari hulurkan. Wassalam.

 Artikel ini aku ambil dari rakan perjuangan kempen Jimat dan Senang Kira – En. Adi.