Kebebasan Bersuara?: Karikatur Muhammad & Murtad

Molly Norris yang didakwa menganjurkan “Everybody Draw Mohammed Day” telah meminta maaf pada seluruh umat Islam. Ya, sebagai seorang muslim kita patut maafkannya, malah Molly Norris sendiri mengaku bahawa bukan beliau yang mencipta laman “Everybody Draw Mohammed Day” di Facebook, tetapi orang lain yang beliau sendiri tak kenal (klik untuk ke blognya). Pada aku, baik kita bersangka baik dengannya.

Apa yang aku ingin paculkan di sini ialah mengenai mereka yang mahu melukis wajah baginda Rasulullah kerana “hak kebebasan bersuara” yang mereka anuti. Begitu cetek pemikiran seseorang itu apabila mengganggu kehormatan agama lain bagi memuaskan hati dan nafsu mereka. Apa yang mereka dapat?

Begitu juga dalam hal murtad di Malaysia. Entri aku yang aku copy paste dari satu e-mail ke dalam blog ini bertajuk Murtad Di Malaysia menjadi bahan serangan pihak yang tak faham Islam yang kononnya memahami Islam dan menyalahkan orang Islam kerana terjadinya murtad. Permasalahanya sekarang adakah mereka faham apa itu murtad? dan kenapa Islam menentangnya?

Kebiasaannya jawapan aku mudah, “Agamamu soal agama mu, agamaku soal agamaku“, kerana aku berpegang dengan agamaku sendiri tanpa dengan niat untuk memahami atau cuba memahami agama lain dan dengan sebab itu aku tak mahu campur tangan atau menulis apa-apa mengenai agama lain. Kebebasan beragama dalam negara ini telah memberi kemudahan yang jelas untuk sesiapa sahaja mengaplikasikan agama mereka seharian.

Dalam entri kes murtad ini, terdapat beberapa komen yang menyinggung perasaan dan telah aku padam demi kepentingan blog ini agar tidak dicela. Ada juga komen yang mencabar, tetapi pada aku sebagai tin kosong yang diketuk bunyi sahaja yang bising, tetapi isinya tiada.

Persoalannya sekarang ialah kenapa mereka yang bukan Islam ini banyak mencabar kedaulatan Islam itu? Mencabar untuk melukis wajah Rasulullah S.A.W, mencabar hukum hudud, mencabar pesalah murtad, mencabar al-Quran, mencabar masjid, mencabar tudung dan purdah dan lain-lain lagi. Apa yang mengganggu mereka ini? Atau adakah kerana hak-hak asasi yang hanya terbentuk oleh logik akal yang sempit menyebabkan mereka jumud dengan pemikiran mereka sendiri?

Bagi aku, Islam membawa keindahan hidup kepada penganutnya yang mentaati apa yang terkandung dalam al-Quran dan As-sunnah. Apa yang di bawa oleh Rasulullah S.A.W itu lengkap, baik dari segi akhlak, iman, undang-undang, kewangan, hidup dan mati dan lain-lain lagi.

Memang tak dinafikan terdapat ramai orang Islam di Malaysia ini yang perangainya bagai orang yang tak beragama, dan fahami juga bahawa itulah nilai “hak-hak asasi” yang menjadi tunjang mereka dan menyebabkan mereka rosak akhlaknya. Mereka lahir dalam Islam, tetapi bukan Islam yang mengajar mereka begini,  kerana untuk memahami Islam perlukan kefahaman lebih dari logik akal yang hanya dapat dicapai dengan iman dan kepercayaan bahawa Allah itu wujud. Walaupun seseorang itu lahir dari rahim ibu yang Islam, tak semestinya dia boleh memahami Islam dengan baik dan ditambah lagi dengan kemajuan dunia ini menyebabkan mereka yang tak beriman tak akan faham apa itu iman.

Kepada mereka yang rajin komen kepada entri Murtad Di Malaysia dalam blog ini harap jangan menuduh orang Islam itu dan ini. Orang Islam hanya mempertahankan hak agama mereka kerana darjat “hak-hak asasi” adalah lebih rendah dari apa yang kita fikirkan. Hak agama Islam lebih bernilai dipertahankan kerana lebih banyak manfaatnya berbanding hak-hak lain. Hidup kami kerana Islam adalah kejayaan, dan  mati kami kerana Islam juga kejayaan. Fahamilah itu.

Posted on Mei 23, 2010, in Bebas, Dakwah & Tarbiah, Hidup Ini, Islam, Isu Semasa, Tazkirah. Bookmark the permalink. 1 Komen.

  1. islam itu haruslah dipraktikkan dalam kehidupan harian bkn pd nama sj.islam is way of solution in every takes

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: