Formula 1 & 1 Malaysia

Balik raya ni aku memang banyak masa, banyak idea, banyak info, banyak makan!. Tapi yang paling tak tahan cerita banyak duit cukai orang Malaysia dibazirkan. Dah la bonus orang kerja kerajaan tak dapat, kalau dapat pun RM 500, itu pun dua kali bayar.. adoyai!.. Nak beli baju baru anak pun kena bajet.

Aku dengar cerita dari orang perantauan yang balik ke Malaysia berhari raya. Mereka lebih banyak tahu cerita di sini dari orang yang duduk di Malaysia. Lebih-lebih lagi cerita politik, rasuah, gosip, kroni dan lain-lain lagi. Satu cerita yang paling tak tahan ialah cerita pasal F1.

Mana yang gila F1, mungkin cerita ini mengembirakan mereka. Macam aku yang agak ‘kureng’ sikit dengan F1, bila mendengar cerita ini menjadikan aku lebih meluat dengan sikap pemimpin kerajaan BN. Orang perantauan ini beri tahu aku bahawa Kerajaan Malaysia menaja penuh kereta lumba F1 Lotus.

Apa!!!!

F1 racing car fully funded by Malaysia Government!. Oh my gosh!. What the f*ck is that?

Duit siapa yang depa guna?. Duit aku ka?. Duit mak ayah aku ka?. Duit rakyat Malaysia ka?. Ini ka 1 Malaysia?, bersatu hati membazirkan wang rakyat!.

Bila aku dengar cerita ini aku mula buat kira-kira. Bayangkan, Honda sudah tarik diri dalam perlumbaan F1 musim ini sebab tak cukup bajet untuk tampung perbelanjaan kerata lumba mereka kerana krisis ekonomi. Ini menunjukkan bahawa perbelanjaannya besar dan Honda sebagai salah satu pengeluar kereta gergasi dunia pun tak tahan dengan kos F1 ini.

Memanglah Kerajaan Malaysia lebih kaya dari Honda, tetapi Honda berada dalam industrinya sendiri. Lain dari Malaysia yang ada lebih kurang 24 juta rakyat dan bukan semuanya minat F1, bukan semuanya pergi Sepang beli tiket beratus-ratus ringgit, bukan semuanya KAYA!… ada yang miskin yang memerlukan bantuan untuk kehidupan kerana itu hak mereka.

Kalau benarlah cerita ini, memang aku kesal dengan sikap pemerintahan Najib Tun Razak. Kesal aku lebih dari kesalan rakyat Malaysia memilih Pak Lah jadi PM Malaysia dahulu.

Posted on September 25, 2009, in Ekonomi, Isu Semasa, Otak de Lutut. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan Jawapan

