Restoran VS. Gerai VS. Masak Sendiri

Mana satu idaman kalbu?

Antara tiga pilihan diatas. Ditanya aku, maka jawapannya masak sendiri.

Tapi masa pula tiada.

Maka pilihan Restoran atau Gerai jadi pilihan.

Aku tak bawa apa-apa maksud dalam artikel ini. Cuma survival kian hari kian senja membuatkan aku tertanya-tanya mengenai survival orang yang bekerja.

Kalau dahulu restoran aku mempunyai ramai pengunjung. Hari makin hari, jualan meningkat sehingga tak terkejar tangan. Permintaan pelanggan, tempahan katering, kenduri-kendara bagai dunia ini seperti zaman Khalifah Umar Abdul Aziz dimana tiada yang miskin, semuanya kaya, semua mahu bersedeqah, semua mahu makan.

Tapi hari ini tidak. Makin hari pelanggan makin menghilang.

Ada yang kena buang kerja, balik semula ke kampung asal.

Ada yang bekerja, berjimat takut kosong ditengah bulan.

Ada yang menganggur, berpusu-pusu cari kerja.

Ada yang PATI, merayu-rayu suruh diambil bekerja. Gaji RM 10 sehari pun boleh.

Tapi aku tak boleh buat keputusan begitu. Restoran aku kini dalam proses “evolusi” perkhidmatan dan pengeluaran produk. Diluar sana gerai burger, gerai chow kuew teow, gerai yong tau fu, gerai pisang goreng, gerai nasi lemak panas, gerai air buah, gerai itu, gerai ini tumbuh bagaikan cendawan selepas tsunami gempa bumi 9 skala ricther.

Semua orang mahu duit lebih.

Tapi pelanggan ada sekangkang kera. Tak ramai.

Daripada seluruh penduduk ditempat aku tu, mungkin dalam 40% sahaja yang makan di luar. Yang lain masak sendiri atau berpuasa – tahan lapar dan dahaga.

Kedai jual sayur dan ikan jualan mereka meningkat, tetapi restoran jualan mereka menurun. Apa sebab? Jawapannya diatas.

Ini bukan dipanggil “Persaingan Sihat“, tetapi “Persaingan Demam cum Muntah Darah“. Haha.

Tapi yang kesiannya, bila ada seorang buka gerai nasi lemak disatu simpang, sehari dua lepas tu ada la pulak dua tiga orang pun buka juga gerai nasi lemak di simpang yang sama. Kesian “pelopor” perniagaan simpang tu…

Tapi paling kesian, cukup dua minggu berniaga, semua gerai nasi lemak simpang tersebut “lingkup” sebab modal tak dapat “cover“. Apa taknya, dah ada orang lain buka gerai nasi lemak, korang yang lain bukalah gerai air ke, donut ke, buah ke, ini tidak… dok tirulah perniagaan orang lain.

Moralnya, nak berniaga gerai pun kena ada ilmu. Jangan main hentam kromo aje. Tengok pasaran. Tengok kawasan. Buat sikit kajian, baru la untung berniaga.

Yang penting, jangan kacau perniagaan aku…. huhuhu

Posted on Mei 3, 2009, in Ekonomi, Isu Semasa, Keusahawanan, Mari Berniaga. Bookmark the permalink. 1 Komen.

  1. suka ketiga-tiganya. fleksibel sikit. hehehe…

    Kipp: Janji puas..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: