Alkisah Antara Polis Palestin Dan Polis Malaysia

Alkisah bermula 3 – 4 minggu yang sudah di bumi Gaza, Palestin diganyang Israel Zionis. Ramai yang syahid, arwah, cedera parah dan ramai juga yang mati katak. Maka tersahutlah satu NGO dari Malaysia untuk menghulurkan bantuan ke sana. Selama seminggu berada disana, maka mereka pun pulang ke bumi Malaysia dengan membawa pegkhabaran dari sana.

Pada satu malam yang hening, terdengar ceramah hebat di surau berhampiran. Rupa-rupanya sang pengembara wakil dari NGO ke Gaza sedang bercerita tentang pengalamannya di sana.

Sang pengembara bercerita dengan sepenuh hati. Kekadang naik bulu roma, kekadang terasa mahu menangis membayangkan cerita sang pengembara. Sedih. Kasihan. Syukur. Doa. Itu sahaja yang mampu para jemaah lakukan.

Sang pengembara membuat perbandingan antara umat Islam di Malaysia dan di Palestin. Katanya:

Polis di Palestin mati dibunuh semasa solat, tetapi polis di Malaysia tak solat pun….. tapi tak semua…

Begitulah bunyinya.

Selesai solat Isya’. Semasa kudapan ringan. Seorang pak cik bersuara, “Dia ni (sang pengembara) mesti orang PAS. Tak suka la cara dia cakap pasal polis tu“.

Sambung seorang lagi pak cik, “Betul. Macam tu ke nak bagi ceramah kat orang. Memang orang PAS tu“.

Sampuk seorang pak cik yang lain, “Apa la korang ni, dalam banyak-banyak benda yang dia cakap, itu juga yang korang ingat. Betul apa cakap dia. Memang la polis Malaysia tak solat. Takkan polis Cina dan India pun solat. Korang je yang serkap jarang. Terus tuduh orang tu PAS la, itu la, ini la. Kot kalau dia PAS pun bukan dosa pun dia sokong“.

Dalam hati aku, “Power la pak cik, gua selute lu la beb… hahahaha“.

p/s: Asal ceramah kutuk kerajaan aje tuduh PAS. Asal PAS buat ceramah aje tuduh kutuk kerajaan. Kalau PAS buat solat hajat minta bantuan dari Allah, korang nak tuduh apa pulak?

Posted on Februari 3, 2009, in Bebas, Islam, Isu Semasa, Tazkirah. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: