Korban

Alhamdulillah… Idul ‘adha dah pun berlalu. Tapi aku tak sempat nak wish kat wordpress. Ah! itu tak jadi hal, yang penting berjuta-juta lembu, kambing dan unta selamat disembelih, dan berjuta-juta ayam dan ikan juga turut merasai nikmat raya korban bila ramai yang ambil kesempatan buat kenduri kahwin.

Untuk bertahun-tahun lamanya aku menyambut raya ini, baru kini aku raya perasaan berkorban yang sebenar. Banyak yang aku terpaksa lepaskan demi membangunkan sebuah empayar untuk aku dan keluarga. Bukan senang nak jadi senang, dan tak susah nak jadi susah. Dari terjatuh bangun sendiri, pening ubat sendiri dan kini tertipu kena tanggung sendiri. Semua sendiri kena hadapi walaupun bukan kita penyebabnya, dengan kata mudah dah jadi mangsa keadaan. Orang lain makan nangka sedap, tapi kita yang kena getahnya.

Nak cerita panjang pun tak guna, tak ayat untuk menggambarkannya, tiada kata untuk dihujah, tiada gambar untuk ditayangkan, hanya sebuah pengorbanan untuk survival aku sendiri.

Posted on Disember 25, 2007, in Bebas. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan Jawapan

