Cerita

Lepas kejadian handset aku hilang ari tu, aku lepak kat kampung seminggu. Dengan gelaran Penganggur Terhormat, maka aku gunakan masa sepenuhnya dengan kerja yang dah lama aku tangguhkan iaitu, makan, tidur, jumpa prospek, tengok movie, tengok tv…. hehehehehe.

Dalam dok layan citer drama kat tv, tetiba otak aku memproses beberapa data yang dah lama aku nak begitau semua penduduk Malaysia ni. Perasan tak korang semua tentang drama tv Melayu sekarang ni…. Hmmm… cuba pikirkan sejenak…. apa yang aku nampak sekarang ni drama dan filem kat Malaysia ni dah menghala ala-ala kepada citer Hindustan… maksud aku bukan ada tarian atau adat, tetapi KEMEWAHAN yang langsung tak menggambarkan orang Melayu.

Kita lihat sahaja drama bersiri macam siri Samarinda, dari citer yang pertama hingga sekarang ni watak-watak Dato’ dan Tan Sri dah macam isi dan kuku, boleh kata hampir semua drama-drama tv sekarang ni mesti ada watak Dato’, Datin, Tan Sri dll, pastu kalo dulu slot scene kat Eropah mesti ada nak tunjukkan kayanya orang Malaysia ni, tapi skang pulak mungkin dah tak de budget nak buat scene kat luar, buat pulak citer orang-orang kaya dan kenamaan yang duduk dalam mahligai…. ntah hape-hape ntah… macam hampeh. Dah la tu konspirasi PhD (Penyakit Hasad Dengki), busuk hati dan sewaktu dengannya dah jadi salah satu jalan cerita dalam drama tv kita sekarang ni.

Aku tak nafikan ada juga citer yang baik yang menceritakan gaya hidup Melayu dan juga krisis-krisis keluarga yang jadi nasihat untuk kita macam citer Chah kat TV3 baru-baru ni… citer dia bagus… kalo citer-citer macam tu aku tak komen sangat la, tapi skang ni dah lain…. be creative la para producer semua, jangan la asyik nak tiru orang lain…

Moral: Kehidupan ada warna-warninya, akan tetapi tak semua orang mempunyai warna yang sama…

… chow…

Posted on Disember 21, 2005, in Artis, Bebas, Hiburan, Otak de Lutut. Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: